נתניה

נתניה

ביום המודעות הבינלאומי לשוויון אנשים עם מוגבלות התאספו כ 40 תלמידי שכבה ט' ו- י' לשיח פתוח עם מייסד ומנכ"ל רשת מרכזי 'עמותת עלה'- הרב יהודה מרמורשטיין. במשך כשעה התלמידים התעניינו על חייהם האישיים של דיירי עלה ובסיפורים מימים בהם הייתה בושה להיות קרוב משפחה של אדם עם מוגבלות ועל פעילות 'רשת מרכזי עמותת עלה',  לצד סיפורים וזיכרונות מהימים בהם הייתה בושה להיות קרוב משפחה של אדם החי עם מוגבלות.

 

הרב מרמורשטיין שיתף את התלמידים בזיכרון אישי מימי הקמת מרכז 'עלה בבני ברק' לפני כ 30 שנה: "יום אחד הגיע אלינו בחור זר, בערך גיל 19, התעניינתי מה הוא מחפש, הוא ביקש לדבר עם המנהל, הזדהיתי בפניו ואז הוא מספר לי דבר מדהים: "אני מתחתן מחר ויש לי תחושה שיש לי אחות עם צרכים מיוחדים והיא נמצאת במקום לא ידוע, אז באתי לברר אצלכם אולי היא פה". שאלתי אותו מה שמו והוא סיפר לי ואחרי שהבנתי שהוא בגיר והבנתי שאני יודע מי אחותו התעניינתי מאיפה באה לו המחשבה שיש לו אחות נוספת והיא אצלנו".

 

ואז הוא מספר לי: "כשהייתי בגיל 12 חשתי ברע ושכבתי בבית, אבא ואמא היו בעבודה והגיע דוור שהביא מכתב מהביטוח לאומי, ראיתי על המכתב את שם המשפחה שלי ושם של אחות שאני לא מכיר, חשבתי שאבין מה פשר העניין דרך אמא שלי, אבל כשהבאתי לה את המכתב היא ישר הסתירה ואמרה "זה שום דבר", "זה בטעות", "זה לא שייך לנו", אבל הבחור היה חכם, הזיכרון של הסיפור הזה נשאר חקוק אצלו, הוא זכר שיש לו אחות נוספת אבל אין לו הרבה מה לעשות כדי להכיר אותה, עכשיו כשהוא עמד להתחתן הוא אמר לעצמו: "אין מצב שאולך לחתונה ולא אזמין את אחותי לחופה? ולכן הוא הגיע אלינו".

 

הסיפור המרגש המשיך במפגש שנוצר בעקבות הביקור: "ביקשתי ממנו להיות חזק" סיפר הרב מרמורשטיין "לקחתי אותו בכף יד והתחלנו לעלות לקומה 3, הוא התחיל לרעוד מפחד. תוך כדי שהוא רואה את הילדים שלנו, מיטות טיפולים ואביזרים שנותנים תחושה של בית חולים קטן, הצבעתי על אחותו שהייתה גדולה ממנו ב 9 שנים. הוא עמד במקום ומירר בבכי, הזמין אותה לחתונה, נתן לה הזמנה".


תלמיד: למה היא לא יכולה להיות עצמאית?

הרב מרמורשטיין: "היא במצב אפאטי. אם לא ניתן לה מים היא לא תבקש, אנחנו צריכים לחשוב מתי היא צמאה, אם לא נחליף לה את החיתול אז היא תישאר עם לכלוך. אם בטעות הצדדים של הנעלים יתחלפו בין ימין לשמאל- יכאב לה והיא לא תצעק. אנחנו חייבים לחשוב בשבילה".

 

התלמידים מצידם הרעיפו שאלות והתעניינו באורח חייהם של דיריי מרכזי עלה. אחד התלמדים שאל "למה הדיירת גרה במרכז עלה ולא בבית?"
הרב מרמורשטיין: "להורים היה קשה להחזיק אותה בבית. האחים והאחיות לא ידעו שיש להם אח או אחות במוסד, זה מחריד שהם התביישו בזה. האמא הייתה מורה בכירה, האבא רואה חשבון, אנשים מאוד משכילים, אבל כשזה הגיע אליהם הם הרגישו שהחברה לא רוצה אותם, אז הם החליטו להוציא את זה מהבית, מתוך קושי ויכולת להתמודד. הבעיה לא הייתה הילדה אלא איך החברה מתייחסת להורים ולילדים כאלה".

 

"לצורך זה אנחנו רוצים להילחם בתופעה הזו, אנחנו רוצים לעבוד למען שינוי תפיסתי. אני אומר לכם תלמידים יקרים, נערים ונערות: יש משהו אחר בחיים, חוץ ממריבות קטנות ולימודים חשובים, יש עוד אנשים שמתמודדים יום יום".

 

לסיום, הרב מרמורשטיין שיתף את התלמידים בסיפור מעורר השראה בעקבות תכנית 'תיקון עולם': "במסגרת 'תיקון עולם' קרה לנו דבר מדהים: באחד מבנייני המגורים בגוש דן היה ילד עם כסא גלגלים, המשפחה שלו גרה בקומה רביעית מתוך 8 קומות, וכל יום היו צריכים להוריד אותו להסעה ללימודים, מה שיצר בלגן. נוצר מאבק יומיומי בין דיירי הבניין- כדי לתפוס את המעלית ב 8 בבוקר, בזמן שכולם רצים לבית הספר או לעבודה, ותמיד לא אפשרו לאמא ולאח להוריד את הילד עם כסא גלגלים, עשו להם צרות ובעיות בטענה שהם 'תוקעים את המעלית'. אבל באותו בניין היו תלמידים מסוג אחר- תלמידים מבית ספר שבא לבקר במרכז עלה בבני ברק, במסגרת 'תיקון עולם', פתאום הם ראו משהו אחר בחיים, אז למחרת הביקור אצלנו- 2 תלמידים מהבניין התחילו להשתולל- בדרישה ש'קודם כל הילד עם כסא גלגלים יירד במעלית', הם השתלטו על הבניין, אמרו למורה שהם מאחרים לבית הספר כי הם צריכים לעשות סדר בבניין, ואם ההסעה הייתה מאחרת הם חיכו עם הילד- כדי שהאמא תוכל להגיע לעבודה. הם הפכו את הבניין לבניין של 'מחבקי הילד עם כסא גלגלים".

 

את המפגש סיים במסר לתלמידים: "אתם לא יודעים כמה הם מצפים שנאהב אותם, הם לא תמיד יודעים להגיד תודה אבל העיניים שלהם מספרות הכל. בידכם הדבר".

 

את המפגש סיים באיחול: "חנוכה זה עניין של 'חינוך', לחנך את עצמנו להיות יותר טובים, וכשנהיה יותר טובים- לכולנו יהיה יותר טוב ואז כל ה'קנאות' הקטנות וכל המריבות יתגמדו, כי זה באמת לא לעניין, כך נהיה באמת חברים אחד עם השני ולא נסגור חשבונות אחד עם השני. החיים שלנו יכולים להיות יפים ומתוקים. תחבקו את ההורים והאחים שנותנים לכם כל טוב, תיהנו מזה ויהיה לכם טוב בחיים".

 

במפגש נוסף תלמידי ביה"ס 'ריגלר- נתניה' קיימו חגיגת חנוכה משותפת יחד עם ילדי גן חינוך מיוחד – אביבים. בפעילות המיוחדת בהשתתפות כ 25 תלמידות ותלמידי 'ריגלר נתניה' חולקו ערכות יצירה שכללה ממתקים, חטיפים ומשחקי יצירה: צביעה ובניית סביבון. והתקיימו פעילויות יצירה משותפת. 

 

הפעילות הייחודית בוצעה במסגרת תכנית 'תיקון עולם' בהובלת רכזת מעורבות חברתית בבית הספר- עירית לדוין. יחד עם רכזת השכבה ליאור פריאל שהחליטו לשים דגש בחג החנוכה לנושא מעורבות חברתית והתנדבות יחד עם אוכלוסיית החינוך המיוחד.

 

"הילדים מאוד נהנו ושמחו שבאנו לבקר וגם התלמידות שמחו מאוד מהשיתוף ומההזדמנות להכיר חברים חדשים" סיכמה רכזת הפעילות ליאור פריאל.

 

 

  • צמד בסלון 2018: הרב יהודה מרמורשטיין בבית ספר שי עגנון נתניה.

  • צמד בסלון 2018: שירן גיל רכזת פעילות 'תיקון עולם' בבית ספר שי עגנון נתניה