פרלמנט 'תיקון עולם' חלק ב: מיישמים את המסר

פוסטים קשורים

פרלמנט 'תיקון עולם' חלק ב: מיישמים את המסר

כ 100 תלמידים מ- 64 חטיבות ביניים ותיכונים ברחבי הארץ -השתתפו ביום גיבוש קבוצת מנהיגות 'פרלמנט תיקון עולם', כחלק מתכנית משרד החינוך ורשת מרכזי עמותת עלה- שנועד להוביל לשינוי יחס בני נוער לאנשים עם מוגבלות וצרכים מיוחדים

 

נבחרת התלמידים משתתפי הפרלמנט שותפים במהלך שנת הלימודים למיזמים הנוגעים לשינוי יחס החברה לאנשים עם מוגבלות ושילובם בכל תחום החברה. משתתפי הפרלמנט נבחרו על ידי מורות ורכזות בתי הספר- כמובילי שינוי ושיח בסביבת בית הספר

 

בפרלמנט שהתקיים בחודש אפריל במלון 'מנדרין- תל אביב' התלמידים פגשו אישים מובילי שינוי בתחומים חברתיים- ערכים, בדגש על שילוב אנשים עם צרכים מיוחדים, בהם מרצים עם סיפור חיים מעורר השראה ובני נוער מובילי שינוי. התלמידים קיבלו כלים להובלה ומנהיגות, פיתוח וקידום פרויקטים בית ספריים להגברת מודעות ופעילות אקטיבית  לשינוי שיח ויחס החברה כלפי אנשים עם מוגבלות. המטרה: העצמת מנהיגות, היכרות עם מוגבלויות והנעה לפעילות ערכית בסביבת בית הספר וברשתות חברתיות

 

זוכה פרס 'מחנך מצטיין' מנשיא המדינה אלעד אמסלם סיפר לתלמידים על אתגר חייו "לנצח את המוגבלות" ולשמש מודל לחניכי תנועות נוער, בתפקידו כמדריך בתנועת נוער. מייסד מיזם 'תיקון עולם' בני חדד סקר בפני התלמידים כיצד נראו '70 שנות מנהיגות ישראלית' ומה ביכולתם לעשות כדי להוביל למהפכה ולשינוי ערכי- חברתי.

 

תלמידים למופת: תלמידי בית ספר 'הריאלי מטוס'- חיפה' בהובלת כרמלה כץ הציגו מיזם אותו פיתחו בחממת בית הספר- הנגשת משחקי שולחן ופנאי לילדים ואנשים עם צרכים מיוחדים. כך למשל פיתחו משחק קלפים מותאם ומונגש ללקויי ראיה: משחקי תחושה בהם נעשה שימוש בכתב ברייל ובאביזרים הניתנים לתחושה באמצעות אצבעות הידיים התלמידים  שיתפו בחוויית למידה משמעותית ברוח מסר 'ביחד אחד', ואת תוצרי החממה: משחק טאקי ומשחק זיכרון.

 

כץ  סיפרה על תפקידה המיוחד- אחראית חממה בית-ספרית ל'הנגשת משחקים להורים עיוורים' ויחד עם 4 תלמידים הציגה מוצרים בפיתוח קבוצת החממה שעוסקת בנושא 'אנשים עם מוגבלות', באמצעות שלל פעילויות: תיאטרון שחור, קבוצת מיזם 'תיקון עולם' והתנדבות בבתי ספר לחינוך מיוחד. לאחרונה אף ערכו טורניר ייחודי בבית הספר: ערב משחקי שולחן, בהשתתפות הורים עיוורים וילדיהם הרואים

 

נציגת המרכז לעיוור בת"א- ג'ני מורנייס שיתפה בתהליך העבודה המשותף להורים 'עיוורים' והחשיבות במתן מענה להורים עיוורים  לילדים רואים והצורך הבסיסי במשחק משותף בגילאי טרום חובה. בשלב שני, נבחרי הפרלמנט חולקו לקבוצות חשיבה לתכנון חלופות ודרכים להנגשת משחקי שולחן נוספים, אלו יפותחו וייושמו בחממת ביה"ס 'הריאלי מטוס'. את הפרלמנט סיימנו במופע הרכב 'תיאטרון פלייבק' על פי מסר 'תיקון עולם', כאשר נבחרי הפרלמנט שיתפו בסיפורים, חוויות אישיות בנושאי הכרת מוגבלות והדרך לשילוב, ו- 5שחקני 'תיאטרון פלייבק' המחישו את סיפורי התלמידים- בדרך ערכית, מכבדת, מרגשת ועם הרבה צחוק וחיוך.

 

מנהלת המיזם הנכנסת- בת גלים שער ערכה שיחת היכרות עם נבחרי הפרלמנט וצוותי בתי ספר שהתלוו לתלמידים. "במיזם תיקון עולם אנחנו מבקשים קודם כל לתקן את עצמינו, ואת החברה שבה אנו חיים על ידי כך. כל אדם רוצה להתחבר לטוב שבעצמו ובאמצעות מיזם תיקון עולם אנחנו הולכים לחבר את כל הנוער הישראלי לטוב הזה" איחלה שער.

 

תכנית 'תיקון עולם- ביחד זה אחד- תיקון עולם' בהובלת עמותת עלה ומשרד החינוך פועל בקרב 10,000 תלמידים מכל רחבי הארץ. במהלך שנת הלימודים- מתקיימים הרצאות, סיורים, משימות הסברה ומיזמים עצמאיים שנועדו לשינוי שיח ושילוב אנשים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים בכל תחומי החברה. התכנית כוללת הסברה, הרצאות וסדנאות חדרי מורים, ללמידה והיכרות עם סוגי מוגבלות והיחס הראוי לאנשים עם צרכים מיוחדים.

 

בעקבות 'תיקון עולם- נרשמו למעלה מ 30 פרויקטים התנדבותיים ומיזמים לשילוב אנשים עם צרכים מיוחדים בתחומים שונים, רובם ביוזמת תלמידים וצוותי הוראה של בתי ספר השותפים לתכנית.

 

 

בתי ספר משתתפי פרלמנט 'תיקון עולם'

שי עגנון- נתניה
נעמ"ת הוד השרון
נעמ'ת פתח תקווה
אולפנת הרא"ה- רמת גן

עירוני א מודיעין
עירוני מודיעין ב' 
עירוני ד' מודיעין

נווה ישראל חולון
עתידים- חולון

 

 אולפנת גילה- בית שמש

רבין- תל מונד
הריאלי מטו"ס חיפה
ריאלי הדר- חיפה
התיכון החברתי חיפה

רב תחומי- חדרה
אולפנת גבעת וושינגטון
אולפנת צביה חפץ חיים
אורט ספיר ירוחם
תיכון המר דרכא נתיבות
תיכון מרחבים
רב תחומי לאומניות חדרה
כפר הנוער זוהרים

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *