מערך שיעור מיוחד בתיכון' רבין- כפר סבא: 'מעורבות בקהילה בדגש על אנשים עם צרכים מיוחדים'

פוסטים קשורים

מערך שיעור מיוחד בתיכון' רבין- כפר סבא: 'מעורבות בקהילה בדגש על אנשים עם צרכים מיוחדים'

לקראת סוף שנת הלימודים בחרו בבית ספר תיכון 'רבין כפר סבא להרחיב את מסר 'תיקון עולם' באמצעות הסברת התכנית לכלל תלמידי בית הספר. אחרי שנת עשייה בה הובילו שלל יוזמות למען שילוב אנשים עם מוגבלות ושינוי עמדות כלפי אנשים עם מוגבלות.

תלמידי 'רבין- כפר סבא' השותפים לתכנית 'תיקון עולם-ביחד זה אחד" יצרו מערך שיעור בנושא 'מעורבות בקהילה בדגש על אנשים עם צרכים מיוחדים', בשלב שני העבירו את שיעור בנושא, לכל תלמידי בית הספר, בשלב שני קיימו דיונים קבוצתיים והתנסות אישית בתחושה של אדם עם מוגבלות ראיה.

מערך השיעור נוצר בסיום שנה של עשייה משמעותית, כמו הובלת פעילו "סוכת תיקון עולם', השתתפות נציגי בית הספר ב 3 מפגשי 'פרלמנט תיקון עולם', אירוח הרצאה של אבא לילדה עם צרכים מיוחדים והצטרפות לתחרות- 'אליפות העולם לנבחרות טניס בכיסאות גלגלים- 2019'.

 

 

מערך שיעור: מעורבות בקהילה בדגש על אנשים עם צרכים מיוחדים

 

מטרות:

 

  1. לדון בשאלה, מה זה צרכים מיוחדים בכלל?
  2. לשאול מה אנחנו יכולים לעשות למען אנשים עם צרכים מיוחדים

רצף השיעור:

  • פעילות ראשונה לפני הסבירים – למי מפריע?
  1. למי מפריע כל רעש קטן בכיתה? – הצביעו
  2. למי מפריע שנשאר קו על הלוח? – הצביעו
  3. למי מפריע במיוחד לכלוך או בלאגן – להצביע
  4. מי לא מצליח לעשות שני דברים יחד?
  5. מי מתפרץ לפעמים בכעס שהוא מצטער עליו אחר כך?
  6. למי יש איזה מגבלה פיזית קלה? או היה בעבר?
  7. למי יש נושאים/תחומים/דברים שהוא ממש לא מצליח להבין?
  8. מי מרגיש שונה מאחרים בתחום מסויים?

 

לאחר ההצבעה שאלו:

  1. האם זה אומר שלכולנו יש צרכים מיוחדים?
  2. איפה עובד הגבול בין צרכים רגילים למיוחדים בעינכם?

 

  • אחרי הפעילות הציגו את השיעור
  1. הציגו את השיעור כחלק מהפעילות הקבוצתית של מערובות בקהילה השנה.
  2. הסבירו כי השנה הצטרפנו ליוזמה חברתית ארצית שנקראת "פרוייקט תיקון עולם"

ניתן להיעזר בלינק לאתר 'תיקון עולם': "תכנית תיקון עולם נועד להוביל לשינוי יחס בני נוער כלפי אנשים עם מוגבלות. 'תיקון עולם' החל כמיזם ניסיוני בשנת הלימודים  תשע"ז, פיילוט שנערך בשיתוף 18 בתי ספר על יסודיים במחוז דרום, ירושלים ומרכז הארץ- תל אביב, שפלה והשרון. בשנת הלימודים תשע"ט התכנית מיושמת ב-105 בתי ספר, 25 מתוכם של החינוך המיוחד".

 

  • פעילות שניה

חלוקה לקבוצות – חלוקה את הכיתה לקבוצות של 5 –  כל קבוצה תעשה פעילות ותנהל דיון

פעילויות ושאלות בנספח 1 שתגזרו ותחלקו לכל קבוצה

 

  • דיון
  1. מה הרגשתם בתוך הסיטואציה ניתנה לכם? האם הרגשתם חוסר אונים?
  2. האם היה מקרה שהייתם צריכים לעזור למישהו עם קושי?
  3. האם אתם מכירים מישהו שיש לו קושי ניכר?
  4. מה המחשבות שעולות לכם בעקבות ההתנסות?
  5. מדוע לדעתכם אנשים נרתעים מאנשים עם צרכים מיוחדים?
  6. מה אתם חושבים שנכון לעשות במפגש עם אנשים בעלי צרכים מיוחדים?
  7. מה דעתכם על הסקר שאומר שרק 1 מעשרה הורים מוכן שהילד שלו יהיה בכיתה עם ילד בעל צרכים מיוחדים?

סרטון – על איך להתייחס ולשלב בצורה נכונה או שיר של גלי בללי "מי אני שאשפוט מישהו אחר " – גלי הייתה מרכזת סניף כנפיים של קרמבו בגבעתיים ונהרגה באסון השיטפון –נספח 2.

 

סיכום: חוויתם רק קצת ממה שילדים עם צרכים מיוחדים חווים , כשאתה עובר את זה כל היום לומדים להתמודד. לא צריך לרחם על ילדים עם צרכים מיוחדים, צריך להתנהג אליהם בטבעיות ולנסות להתקרב ולשלב אותם כמה שיותר.

 

להדפסת מערך שיעור+ נספחים: לחץ\ לחצי כאן- מערך שיעור רבין כפר סבא

 

תודה לרכזת- מובילת 'תיקון עולם' בבית הספר- הדר מרחב נאמן ולתלמידים מובילי שינוי: ענבר פייבל, מיכל פפר, טליה אביטן, אולגה פלוחונצ'קו, נועם זינגר, יובל פייביש , נופר אטינגר, אלמה הלל.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *