פתיחת שנת תשע"ט עם תכנית 'תיקון עולם'

פתיחת שנת תשע"ט עם תכנית 'תיקון עולם'

פתיחת שנת הלימודים בבתי הספר השותפים למיזם 'תיקון עולם' של רשת מרכזי 'עמותת עלה' והאגף לחינוך על יסודי במשרד החינוך: מפגשי הכנה וחשיפת התכנית החינוכית לאלפי בני נוער, שיבוץ פעילויות ועזרה ליוזמות בני נוער לשינוי שיח ויחס כלפי אנשים עם מוגבלות ושילובם.

 

ביום חשיפה בבית ספר 'הריאלי הדר- חיפה' רכזת מחוז צפון ההתנדבות קארן הלוי סיפרה לתלמידים על התהליך השנתי, מסגרת המיזם ומדוע אנחנו צריכים להיות אנשים סבלניים, מכילים ומשלבים ומדוע "עוצמת השרשרת האנושית נמדדת ביחס לחוליות החלשות שבה". חונך השכבה ניר ליאון חידד את המסר "חברה חזקה זה חברה שדואגת שלכל פרטיה יהיה מקום בעולם הזה".

 

בחלק מבתי הספר אלפי תלמידים התחילו ליישם את מסר 'ביחד זה אחד' באמצעות חיבור לבני נוער, תלמידי החינוך המיוחד- החיים עם מוגבלות, יחד ביצעו שלל פעילויות הכנה משותפת למנהגי חג סוכות, כמו: יצירת קישוטים, שירה ובניית סוכה משותפת. כך למשל תלמידי כפר הנוער הדסה נעורים-בית ינאי התארחו בכפר עידוד-בית מיוחד לאנשים מיוחדים– בנתניה, יחד בנו סוכה ויצרו קישוטי סוכה. ביום ראשון תלמידי כפר הנוער אירחו את תלמידי בית אקשטיין לפעילות משותפת וליצירת קישוטים ובניית סוכה.

 

תלמידי מקיף עירוני ב' ראשון לציון אירחו את תלמידי ביה"ס 'צעד קדימה' לפעילות יצירה משותפת לסוכות. הבוקר תלמידי רבין כפר סבא אירחו את תלמידי 'בר דרור' לפעילות חווייתית בסוכת בית הספר.

 

כמו כן, תלמידי ישיבת אמית נחשון- מטה יהודה הגיעו לסיור היכרות ולהתנדבות במרכז 'עלה' ירושלים' לפגוש את האנשים והסיפורים שעומדים מאחורי הלמידה בבית הספר. את הביקור הוביל רכז מעורבות חברתית אמיתי גאולי.

 

בביה"ס רוגוזין- תל אביב פתחו את שנת הלימודים בפאנל בהובלת רכז השכבה יעקב קופיץ: נציגי התלמידים משכבה י' ו-י"א' עזרא לי, אירית באהם, שוקי צדוק, אלינה, קווין ומימי העלו נושאים וטענות בסוגיות הנוגעות לשילוב תלמידים החיים עם מוגבלות בכיתות "רגילות", מזווית אישית, כתלמידים, הצורך לתת כלים והדרכה למורים וכמובן צרכיו המיוחדים של התלמיד שחי עם מוגבלות. את הפאנל הובילו עידית הפטול- רכזת חינוך מיוחד, מזל דיין- מורה ואם לילדה עם צרכים מיוחדים, דנה שלו- בת שירות בתכנית 'תיקון עולם' החיה עם תסמונת טורט.

 

"הצלחת השילוב מוכחת אבל צריך לתת יותר כלים שיוכלו לעזור לתלמידים ולמורים בשילוב נכון ומועיל" הסבירו התלמידים בפאנל בהשתתפות יניב שמיל- מנהל החטיבה.

דנה שלו שוחחה עם התלמידים על הצורך בשינוי חברתי בתחום יחס לאנשים עם מוגבלות "השינוי האמיתי והגדול מתחיל אצל התלמידים, לא אצל המורים". רכז עירוני בתנועת 'כנפיים של קרמבו' חוליאן קרסנבלט סיפר לתלמידים על פעילויות אפשריות במסגרת תנועת הנוער שמפעילה 3 סניפים בעיר תל אביב.

 

חוליאן שיתף את התלמידים בסיפורי חיים של אנשים עם צרכים מיוחדים ונתונים מדאיגים ביחס החברה כלפי אנשים עם מוגבלות: כל אדם שלישי מכיר אדם עם נכות במעגל משפחתי ראשוני. ולמרות זאת, כל ישראלי חמישי לא רוצה שכן עם מוגבלות ועל פי סקר שבוצע לאחרונה כ 90 אחוז מהורים לא מעוניינים שבנם ילמד יחד עם תלמיד עם מוגבלות, אלא אם הילד עם המוגבלות הוא הילד שלהם.

 

בסיום הדיון נערכה הצבעה בין התלמידים- בעד ונגד שילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים בבתי ספר "רגילים". באמצעות פתקי הצבעה, ירוק-בעד, אדום- נגד. מרבית התלמידים הצביעו בעד שילוב , חלקם הצביעו בפתק כפול- אדום וירוק, כשהם מסבירים: "צריך לתת יותר כלי עזר למורים ולתלמידים כדי לייצר שילוב נכון ומועיל".

 

רכז השכבה יעקב קופיץ סיכם את הדיון: "אני בטוח שבסוף השנה כל התלמידים ששותפים לתכנית ישנו את דעתם, בעד שילוב. בזכות תכנית תיקון עולם של עמותת עלה והאגף לחינוך על יסודי במשרד החינוך , בזכות פעילות תנועת כנפיים של קרמבו ובזכות פעילות ימי שישי של מעורבות חברתית שאנחנו מקיימים בבית הספר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *