2. אל תסתכל בקנקן

Moshe

2. אל תסתכל בקנקן

הרעיון:

התלמידים ילמדו להסתכל על האדם מבפנים, על המהות ולא על המעטפת, ויבינו שבתוך תוכנו כולנו דומים וראויים לחמלה.

משך:

45 דקות.

מטרות:

  • להראות לתלמידים שגם אנשים עם מוגבלויות יכולים להגיע רחוק.
  • לעודד את התלמידים לחפש טוב באחרים, ולא פגמים.
  • לעודד את התלמידים לזהות את האיכויות שלהם ושל אחרים.

ציוד וחומרים:

  • מצגת מצליחנים עם מוגבלויות להורדת המצגת לחץ/י כאן
  • קלפי איכויות
  • גישה למחשבים ומקרן להצגת המצגת
  • טלפונים ניידים עם מצלמה

מהלך הפעילות:

1. הצגת הנושא  (5 דקות)

נסביר: בשיעור הקודם של תיקון עולם התבוננו באמונות המגבילות שלנו כלפי אנשים עם מוגבלויות. תפיסה שמתמקדת במוגבלות של האדם היא מוגבלת, כי היא קולטת רק היבט אחד של האדם, ומפספסת את כוליותו –את האיכויות הייחודיות שלו, את המהות שלו. תפיסה כזאת מונעת מאיתנו לקבל אנשים באשר הם. היום נרחיב את התפיסה שלנו ונשאף לראות בכל אדם את היופי שבו.

 

2. משחק: מצליחנים עם מוגבלויות (15 דקות)

א. מתחלקים לקבוצות. שואלים את התלמידים: האם אתם מכירים אנשים עם מוגבלויות שהצליחו מאוד בארץ שלנו או בעולם? מהי הצלחה בעיניכם?
ב. מפעילים את המצגת מצליחנים עם מוגבלויות. בכל שקף מופיע איור של דמות, כמה פרטים על הדמות ושעון עצר של דקה.
ג. ראשית, בתוך 60 שניות, כל קבוצה צריכה לחפש באינטרנט ולגלות מי היא הדמות המוצגת בשקף. הקבוצה שגילתה ראשונה מי היא הדמות מקבלת נקודה. לאחר מכן, כל קבוצה צריכה לאסוף כמה שיותר פרטים על אותה הדמות, מעבר לאלה המוצגים בשקף. כל פרט נוסף שהקבוצה מצאה על הדמות מזכה בנקודה נוספת. מנצחת הקבוצה שזכתה במירב הנקודות.
ה. לאחר הצפייה במצגת, בקשו מהתלמידים לספר, עם מי מהמצליחנים שהופיעו במצגת היו רוצים להתחבר ולמה.

 

3. משחק: האיכויות שלנו (20 דקות)

א. יושבים במעגל ופורסים את קלפי האיכויות במרכז.
ב. בסבב הראשון, כל תלמיד/ה בוחר/ת קלף שכתובה עליו איכות שהוא מוצא בחבר/ה לכיתה, ומסביר בקצרה איך האיכות שבחר באה לידי ביטוי. לדוגמה: "בחרתי את המילה הקשבה כי היא מייצגת איכות של יעל. היכולת הזאת באה לידי ביטוי, למשל, בשבוע שעבר: הייתי צריכה לשתף מישהו במה שעובר עליי, התקשרתי אליה והיא הקשיבה לי". בסוף הסבב כולם מחזירים את הקלפים למרכז.
ג. בסבב השני, כל תלמיד/ה בוחר/ת קלף שכתובה עליו איכות שהוא מוצא בעצמו, ומסביר בקצרה איך האיכות שבחר באה לידי ביטוי.
ד. נקרין מחדש את המצגת ונשאל, לגבי כל אחת מהדמויות שמופיעות בה – מהן, לדעתכם, האיכויות שלו או שלה?

 

4. סיכום וקריאה לפעולה (5 דקות)

א. נסכם: היום הסתכלנו על האדם מבפנים, על המהות שלו. ראינו שאנשים עם מוגבלויות יכולים להצליח מאוד בחיים, ושיש להם, בדיוק כמו לנו, איכויות ראויות להערכה. עכשיו, כשאנחנו מכירים את הנטייה האנושית להתמקד במציאות חלקית ולשפוט אחרים בצורה ביקורתית, אנחנו יכולים לבחור אחרת. יש לנו אפשרות להתמקד באיכויות המיוחדות של כל אחד וליהנות מהן.

ב. נשאל:

  • מה אתם לוקחים מהשיעור הזה להמשך הדרך?
  • איך נשתף את האחרים במה שלמדנו?
  • איך ניצור בבית הספר תחושה של קהילה שוויונית ומקבלת?

מערך שיעור מס' 2- אל תסתכל על הקנקן להדפסה לחץ/י כאן
דפים לתלמידים/ות לשיעור מס' 2 להדפסה לחץ/י כאן
מצגת מצליחנים בעלי מוגבלויות לשיעור מס' 2- להורדה לחץ/י כאן

לרשותכם בכל פנייה ובקשה: 08-8511668 | Tikun.olam@aleh-israel.org