3. נכנסים לנעליים של האחר

Moshe

3. נכנסים לנעליים של האחר

הרעיון:
השיעור יתמקד בכניסה לנעליים של אנשים עם מוגבלויות ושל הקרובים אליהם, במטרה להבין את הקושי שלהם ולפתח חמלה כלפיהם.

משך:
45 דקות.

מטרות:

  • להעמיק את ההיכרות עם הקשיים, שאיתם מתמודדים אנשים עם מוגבלויות ובני משפחותיהם.
  •  לעודד מעשים של אכפתיות והתחשבות כלפי אנשים עם מוגבלויות.
  • לפתח חמלה כלפי אנשים עם מוגבלויות.

ציוד וחומרים:

  • כרטיסי דמויות למשחק תפקידים
  • כ-10 טלפונים ניידים עם מצלמה

מהלך הפעילות:
1. פתיחה (5 דקות)
נזכיר את הפעילויות שעשינו במסגרת תיקון עולם על כה. היום נעמיק את ההכרות שלנו עם אנשים עם מוגבלויות, החיים שלהם והדילמות שלהם.
2. משחק תפקידים – מתקנים את העולם בשלישיות (25 דקות)
א. מתחלקים לקבוצות של שלושה. כל קבוצה מקבלת כרטיסייה ובה סיפור קצר עם דילמה של דמות אחרת: אדם עם מוגבלות, הורה של אדם עם מוגבלות, אחים של אדם עם מוגבלות או מתנדב בסיוע לאנשים עם מוגבלות.
מסבירים: עליכם להכין ראיון טלוויזיוני של 3 דקות לתיקון עולם. אחד מכם יהיה המראיין, השני הצלם והשלישי יגלם את הדמות שמתוארת בכרטיסייה. מטרת הסרטון לשפר את היחס לאנשים עם מוגבלויות בחברה הישראלית.
ב. בקבוצות: קוראים את הקטע על הדמות.
ג. מחליטים על חלוקת תפקידים: מי מגלם את הדמות, מי מראיין, מי מצלם.
ד. מכינים 4 שאלות ותשובות לראיון – מה המסר? מה כדאי שהמראיין ישאל את הדמות כדי שהמסר יעבור? ומה כדאי לענות? (אפשר, לדוגמה, לספר על הקושי שחווים אנשים עם מוגבלות בשל היחס של החברה כלפיהם)
ה. מצלמים את הראיון ושולחים אותו לכתובת: tikun.olam@aleh-israel.org

ו. שאלות לדיון:
נשאל בנפרד כל קבוצה ששיחקה דמות זהה. לדוגמה: כל אלה ששיחקו בתפקיד של דמות 1.

  • איך הרגשת?
  • מה למדת מהתרגיל? מה הבנת שלא ידעת קודם לכן?
  • האם היה לך קל או קשה להיכנס לנעליים של הדמות? למה?
  • אנשים עם מוגבלות לעיתים מתמודדים גם עם יחס שלילי מהחברה ועם תחושת בדידות. מה, לדעתכם, יכול לשנות את המצב?

3. משחק "למי אכפת?" (10 דקות)
א. במידת האפשר, סדרו את הכיתה בצורת ח (לא חובה).
ב. בסבב, התלמידים ישלימו את המשפט: "אדם עם מוגבלות מרגיש/ה שלאנשים אחרים אכפת ממנו, כאשר…".
ג. שואלים:

  • מה ניתן ללמוד מהמשחק הזה?
  • מה המשותף בין כל המעשים שתיארתם?
  • האם לדעתכם אנשים עם מוגבלויות מרגישים שלאחרים אכפת מהם?
  • איך אתם מרגישים, כשאתם רואים או שומעים על מישהו שמתנדב למען אנשים עם מוגבלויות?
  • מה אנחנו יכולים לעשות כדי לגרום לאנשים עם מוגבלות להרגיש שאכפת לנו מהם?

4. סיכום (5 דקות)

נסביר: היום ניסינו להיכנס לנעליים של אנשים עם מוגבלות ולהבין את הקושי שלהם. לא זו בלבד שהם מתמודדים עם המוגבלות עצמה, הם נאלצים פעמים רבות להתמודד גם עם יחס של ניכור וריחוק מהסביבה, מה שגורם להם להרגיש מנותקים ומבודדים. אבל לנו יש את היכולת לשנות את המצב, לעזור להם ולגרום להם להרגיש טוב יותר, וזאת המטרה שלנו בתיקון עולם.

מכל אחד אפשר ללמוד. לכל אדם יש מה לתת, ומכל אחד אפשר לקבל משהו ייחודי. אם נהיה פתוחים להכיר את האחר שנראה לנו שונה מאתנו, נגלה שהדעות הקדומות שלנו ממש לא נכונות, ובתוך תוכנו כולנו דומים. רגע לפני שמסתיים השיעור אפשר לקחת ביחד נשימה עמוקה ולהודות לגוף שלנו על זה שהוא משרת אותנו בצורה תקינה.

מערך שיעור מס' 3- נכנסים לנעליים של האחר להדפסה לחץ/י כאן
דפי עבודה לתלמידים/ות להדפסה לחץ/י כאן
לרשותכם בכל פנייה ובקשה: 08-8511668 | Tikun.olam@aleh-israel.org